zahra65 zahra65 .

zahra65

انگيزه هاي نامناسب براي ازدواج

انگيزه‌هاي ازدواج و اهميت آن در زندگي

بسياري از افراد در طول زندگي خود با اين پرسش مواجه ميشوند كه چرا بايد ازدواج كرد؟ ازدواج يكي از مقوله‌هاي مهم در زندگي هر فردي است كه اگر با آگاهي و شناخت صورت بگيرد موجبات رشد و تكامل فردي را فراهم ميكند. افراد در چهارچوب ازدواج مي‌توانند نيازهاي جنسي و عاطفي خود را با شريك زندگي شان رفع كنند و به آرامش و عشق دست بيايند.

آنچه اهميت دارد اين است كه انگيزه‌هاي ازدواج خود را به طور منطقي بررسي كنيد و ببينيد آيا اين انگيزه‌ها براي شروع يك زندگي مشترك كافيست يا نه. گاهي انگيزه اصلي در ازدواج، نثار عشق به يكديگر و پيمودن مسيري مشترك، با همراهي زوجين نيست بلكه ازدواج وسيله اي براي رسيدن به اهداف ديگر مي‌شود. در واقع برخي از افراد براي رسيدن به منافع اجتماعي يا اقتصادي با فردي ازدواج مي‌كنند و به محض رسيدن به خواسته‌ها و تمايلات خود براي طلاق اقدام مي‌كنند.

قبل از تصميم به ازدواج، انگيزه‌تان را بررسي كنيد!

درمورد انگيزه‌هاي ازدواج، تفكرات توهم‌زايي كه با خيالپردازي در ابتداي رابطه‌ها ايجاد مي‌شود، يكي از بدترين‌هاست. به عنوان مثال، درمورد نامزدي‌هاي كوتاه‌مدت، دو دليل توهم‌زا براي ازدواج كردن، چون بااينكه تازه با هم آشنا شده‌ايم اما هميشه مي‌شناختمت و چون از داستان عشق ما فيلم زيبايي مي‌توان ساخت مي‌توانند باشند. دلايل بد ديگري هم براي ازدواج كردن هستند. اين دلايل معمولاً سه دسته هستند: اضطراب، بي‌كفايتي و واقعيت‌گرايي خودمحور.

 

انگيزه‌هاي اشتباه ازدواج در زنان

انگيزه زنان براي ازدواج وابسته به موقعيت و شرايط فردي متفاوت است. در مواردي كه صميميت و همدلي در محيط خانواده وجود نداشته باشد و فضاي پر تنشي حاكم باشد با توجه به محدوديت‌هايي كه از نظر فرهنگي معمولا براي زنان وجود دارد ممكن است ازدواج عاملي براي فرار از خانواده باشد. در اين شرايط چون فرد از روي احساس و به دور از منطق تصميم به ازدواج مي‌گيرد معمولا موفق نخواهد شد.

از ديگر انگيزه‌هاي اشتباه كه در ميان زنان عموميت دارد ترس از بالا رفتن سن است كه البته خانواده و دوستان نيز به اين ترس‌ها دامن مي زنند. برخي ديگر ممكن است صرفا براي رسيدن به رفاه بيشتر و جبران كمبود‌ها تصميم به ازدواج بگيرند. بدون اينكه در نظر داشته باشند چقدر با فرد مقابل تفاهم دارند.

ازدواج براساس سنت هاي خانواده:

در بعضي خانواده ها ازدواج در سن پايين از سنت هاي خانوادگي است و فرزندان به ناچار تن به ازدواج هاي اجباري مي دهند. با توجه به مشكلات متعددي كه در مسير يك زندگي مشترك وجود دارد تبعيت از اين باورها مخاطراتي را براي فرزندان امروزي به دنبال خواهد داشت.

ازدواج براي جبران كمبود هاي شخصي:

در بعضي اوقات افرادي كه به دليل مشكلات زندگي در شرايط سختي قرار مي گيرند و در زندگي خلاء هايي دارند، براي جبران اين خلاها اقدام به ازدواج مي كنند. مثلا براي جبران فقر مالي پيشنهاد ازدواج يك فرد ثروتمند را به راحتي قبول مي كنند.

ازدواج به دليل بالا رفتن سن:

امروزه، سن ازدواج در بين جوانان بالا رفته و دختران در فرهنگي كه ازدواج ضروري و لازم تلقي مي شود، استرس هاي زيادي را تحمل مي كنند. لذا گاهي ازدواج به خاطر ترس از تنهايي، از دست دادن زيبايي، از دست دادن والدين، كاهش شور زندگي و… صورت مي گيرد. در چنين فضايي امكان سازگاري با مشكلات زندگي، ضعيف بوده و در نهايت احتمال شكست در اين ازدواج ها بالا مي رود.

انگيزه‌هاي اشتباه ازدواج در مردان

هدف مردان از ازدواج نيز بسته به وِيژگي هاي شخصيتي و شرايط مالي يا موقعيت هايي كه با آن مواجه مي شوند متفاوت است. ازدواج در برخي جوامع سنتي شيوه پسنديده اي جهت ارضاي نيازهاي جنسي است. در صورتي كه ازدواج صرفا براساس جذابيت جنسي يا فشارهاي جنسي باعث مي‌شود چشم تان به روي بسياري از حقايق بسته شود و در چنين ازدواجي به دليل ناديده گرفتن ديگر ابعاد زندگي مشترك، رابطه زناشويي به خطر مي‌افتد. همچنين به دليل نگاهي كه برخي سازمان‌ها به افراد متاهل دارند و ازدواج را يكي از شروط استخدام مي‌كنند، باعث مي‌شود متقاضيان به كار در اين سازمان‌ها مجبور به ازدواج شوند. پس جواني كه جوياي كار است خود را ملزم مي‌بيند كه ازدواج كند، در شرايطي كه شايد آمادگي لازم براي آغاز زندگي زناشويي را نداشته باشد. 

از ديگر انگيزه هاي اشتباه در مردان مي توان به اشتباه گرفتن جذابيت جنسي با عشق اشاره كرد. بودن با يك زن زيبا براي بسياري از مردان لذت بخش است. اما وقتي جذابيت جنسي محو مي‌شود، موضوعات اساسي ناديده گرفته شده پيش از ازدواج، خود را نشان مي‌دهند. اگر اعتماد متقابل، تفاهم و برنامه‌هاي مشترك براي آينده وجود نداشته باشد، نمي‌توانيد ازدواج موفقي داشته باشيد.

انگيزه هاي ازدواج موفق چه تغييراتي لازم دارد؟

براي يك ازدواج موفق به جنبه هاي مختلفي بايد توجه كرد. به طور مثال زمان آشنايي قبل از ازدواج نبايد كوتاه و سريع باشد؛ زيرا در چند هفته اول افراد در روياها و خيال پردازي ها به سر مي برند و واقعيت هاي زندگي برايشان ملموس  نيست. زماني كه فرصت بيشتري براي آشنايي داشته باشند مي توانند يكديگر را بهتر بشناسند و زندگي بادوام تري داشته باشند. حتي افرادي كه قبلا با شكست مواجه شدند و براي ازدواج مجدد وارد ارتباط مي شوند، بايد براي اين تصميم تامل كرده و از تجربيات گذشته خود استفاده نمايند.

زدواج به زندگي ما معناي بيشتري مي دهد

ازدواج دو خط شكسته را يكي مي كند، به دو زندگي بي هدف، كار مي بخشد و نيروي هركدام را براي انجام آن كار دوبرابر مي كند. به دو سرشت جستجوگر دليلي براي زندگي كردن مي دهد؛ چيزي كه به خاطر آن زندگي كنند. ازدواج باعث مي شود هدفمندتر زندگي كنيم. اگر پيش از ازدواج هنوز بچه مامان و بابا بوديم، حالا ديگر همسر كسي هستيم و به زودي هم ممكن است پدر يا مادر كسي شويم، و اين يعني زندگي ما بيشتر از آن ارزش دارد كه بخواهيم سرسري آن را بگذرانيم.

بعد از ازدواج ديگر مال خودمان نيستيم. بلكه مال همسر و فرزندانمان هم هستيم. به خاطر همين بايد بيشتر به فكر زندگيمان باشيم. مسووليتي كه ازدواج براي فرد همراه دارد باعث مي شود، زودتر خودش را جمع و جور كند، و آينده نگري بيشتري داشته باشد.

ازدواج باعث مي شود خودمان را بهتر بشناسيم!

افراد متاهل، در سايه يك رابطه نزديك و صميمانه و همچنين در شرايط جديد و مسووليت هاي تازه، مي توانند خودشان رابهتر بشناسند و به نقاط قوت و ضعف خودشان پي ببرند. البته، فقط نقاط ضعف نيست كه طي ازدواج براي ما آشكار مي شود. بلكه بسيار از توانمندي ها و قدرت هايي كه، در وجود ما نهفته بوده و تا به حال شرايطي براي بروز پيدا نكرده بود نيز، برايمان روشن مي شود.

شايد تا پيش از ازدواج، با غرور فكر مي كرديد كه از پس خيلي چيزها برمي آييد يا خيلي از كارها را به خوبي بلديد، اما بعد از ازدواج، وقتي در موقعيتش قرار گرفتيد، پي برديد كه به اين سادگي ها هم نيست. يا برعكس، شايد اصلا فكر نمي كرديد كه بتوانيد، از پس بسياري از كارها بربياييد در حالي كه ازدواج شما را در موقعيت انجام قرار داد.

سخن پاياني:

گاهي ازدواج به خاطر ترس از تنهايي، از دست دادن زيبايي، از دست دادن پدر و مادر، كاهش شور زندگي و … انجام مي گيرد. در چنين فضايي، امكان سازگاري با مشكل هاي زندگي، كم و در نهايت، ضريب ريسك اين ازدواج ها، بالا است. مي توانيد در مورد “انگيزه هاي نامناسب براي ازدواج” با مشاوران برتر مركز الو مشاوره در ارتباط باشيد. ساير مطالب پيشنهادي:

چطور همه چيز را از نو بسازيم؟
سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج
با اين 10 روش بهترين همسر دنيا شويد
چگونه با خانواده همسر خود رفتار كنيم؟

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"انگيزه هاي نامناسب براي ازدواج"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

9099072958

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت 9 صبح الي 12 شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

 

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:انگيزه هاي نامناسب براي ازدواج

مشاوره ازدواج -سن ازدواج - علت اصلي طلاق در بين زوج هاي ايراني چيست؟ - آيا طلاق عاطفي درمان دارد؟ چطور همه چيز را از نو بسازيم؟- روابط زناشويي در دوران نامزدي و عقد -دلايل و نشانه هاي خيانت زنان متاهل -  ازدواج موقت خوب است يا بد؟ با چه كساني نبايد ازدواج كرد؟دلايل و نشانه هاي خيانت مردان عوامل تاثيرگذار بر كاهش عشق و علاقه در روابط زوجين -چطور با همسرم حرف بزنم؟-سوالات متداول خواستگاري-علل خيانت زنان به مردان-مهارت هاي زندگي ؛ انواع و اهميت آن-سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج-با اين 10 روش بهترين همسر دنيا شويد-طلاق عاطفي چيست؟ -چگونه با خانواده همسر خود رفتار كنيم؟-


برچسب: مشاوره خانواده،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۹:۱۸ توسط:zahra موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :