zahra65 zahra65 .

zahra65

احساس گناه بعد از خيانت

تاثير خيانت بر همسر خائن

احساس گناه و استرس:

زماني كه به همسرتان و پيوند مقدس‌تان خيانت مي‌كنيد، در واقع خودتان را از يك زندگي راحت و آرام محروم ساخته‌ايد. اكثر افرادي كه مرتكب خيانت مي‌شوند، جامعه‌ستيز نيستند؛ اين افراد وجدان دارند و زير پا گذاشتن اصول اخلاقي براي اكثرشان دردناك و زجرآور است. بخش بزرگي از همسر خائن مي‌خواهد كه صادق و وفادار باشد و به تعهد خود پايبند بماند؛ با اين توصيف همسر گناهكار دائماً از احساس گناه و خيانت به خود رنج مي‌برد. خيانت كردن به ارزش‌هاي خود حتي چشم‌هاي خيانتكار را با خواب آرام شبانه بيگانه مي‌كند.

لذت نبردن از هيچ كدام از روابط:

يكي از پي‌آمدهاي خيانت كردن اين است كه نه از رابطه با همسر مشروع خود لذت مي‌بريد و نه رابطه با عشق غيرمجازتان برايتان لذت‌بخش است. هيچ يك از اين روابط مبتني بر اعتماد كامل نيست و هيچ يك از اين دو نمي‌تواند جفت گم شده فرد خائن باشد و با او يكي شود. به اين ترتيب همسر خائن خود را از يك رابطه كامل و لذت بخش محروم مي‌كند. بسياري از افرادي كه زندگي زناشويي‌شان را آلوده به خيانت كرده‌اند، اعتراف مي‌كنند كه از هيچ كدام از روابطشان لذتي نبرده‌اند.

حس گناه و خيانت در قبال فرزندان:

همسر خيانتكاري كه مي‌داند نه تنها به همسرش، بلكه به نوعي به فرزندانش نيز خيانت مي‌كند، نمي‌تواند مانند سابق از رابطه با فرزندانش لذت ببرد. چنين پدر يا مادري لذت رابطه با فرزندان را از خودش دريغ مي‌كند. بارها و بارها از افرادي كه مرتكب خيانت شده‌اند، شنيده‌ايم كه حس گناه و حس خيانت به فرزندان باعث دور شدن عاطفي آن ها از پاره‌هاي تن خودشان شده است. به علاوه والدين گناهكار براي فرار از حس خيانت به خود و فاصله گرفتن از فرزندانشان، حضور فيزيكي‌شان نيز كمرنگ‌تر مي‌شود. اين دوري و كناره گرفتن راهكار همسر خيانتكار براي مديريت احساسات دردناك شرم و گناه است.

البته فرد خيانت‌پيشه با محروم كردن فرزندش از بودن در كنار والدين خود، اين حق طبيعي را از كودك بي‌گناه سلب ساخته و در حق او جفا روا داشته است. دوري از فرزندان به روش‌هاي مختلف به والد خيانتكار آسيب مي‌زند، اين خيانت عواقب درازمدتي را به روابط او با فرزندانش تحميل مي‌كند و فرزندان نيز به دليل نداشتن پيوندي صميمي و قوي با پدر يا مادر خود دچار مشكلات عاطفي درازمدت مي‌شوند.

احساس خوبي درباره خودشان ندارند:

با خيانت كردن حس عزت نفس خودتان، يعني ارزيابي ذهني خود از ارزش كلي‌تان را كاهش مي‌دهيد. زماني كه ما به ارزش‌هاي خود خيانت مي‌كنيم و سلامت و آرامش زندگي عزيزانمان را به مخاطره مي‌اندازيم، مطمئناً ارزش بالايي براي خودمان قائل نخواهيم شد. به علاوه عواقب عزت نفس پايين غالباً جنبه‌هاي ديگري از زندگي‌مان را فرامي‌گيرد، براي مثال شغل و سلامتي‌تان را به خطر مي‌اندازد. كاهش عزت نفس منجر به پايين آمدن بازدهي و كارايي در كار مي‌شود و وادارمان مي‌كند كه انتخاب‌هاي بدي، مانند كنار گذاشتن ورزش يا روي آوردن به مشروب و مواد، در زندگي داشته باشيم كه به نوبه خود عزت نفس را هر چه بيشتر كاهش مي‌دهد.

نمي‌توانند ارتباطي رضايت بخش با همسري كه نسبت به او تعهد دارند، داشته باشند:

طبيعي است كه وقتي انرژي‌تان بين دو رابطه تقسيم شده باشد، ديگر نتوانيد رضايت همسرتان را جلب كنيد. با اين خيانت در واقع خودتان را از فرصت داشتن يك رابطه درازمدت بي‌نظير محروم ساخته‌ايد. چنانچه بهترين بخش از وجودتان را صرف هر چه بهتر ساختن رابطه‌اي كنيد كه نسبت به آن تعهد داريد، فرصت لذت بردن از رابطه‌اي صميمانه و پرحرارت را در اختيار خودتان قرار مي‌دهيد كه به رشد و بالندگي‌تان كمك خواهد كرد.

راه هاي جبران خيانت

كمك بگيريد:

براي بسياري از افرادي كه خيانت كرده اند، چشم انداز رسيدن به برخي از كمك هاي حرفه اي براي جبران خيانتغيرقابل تصور است زيرا آن ها با احساس گناهو خودسرزنشي دست و پنجه نرم مي كنند و به نظر مي رسد از اعتراف به كار خود مي ترسند. اين در حالي است كه روانشناس ها و مشاورين حرفه اي، نه تنها افراد را قضاوت نمي كنند بلكه سعي مي كنند آن ها را درك كرده و با آن ها همدلي كنند.

يكي ديگر از منابع عالي براي كمك گرفتن در اين زمينه، ديگراني هستند كه خيانت كرده اند و از مرحله رهايي از عذاب وجدان و جبران خيانت گذر كرده اند. صحبت با اين افراد به شما كمك مي كند كه مديريت احساس گناه خود را ياد بگيريد.

از خيانت دست بكشيد:

كليدي ترين راهكار براي رهايي از احساس گناه، دست كشيدن از خيانت است. شما مي توانيد از همه راهكارهايي كه تا به اينجا مطرح شد استفاده كنيد اما اين راهكارها به طور كامل احساس گناه را از بين نمي برند بلكه بهترين راهكار براي متوقف كردن عذاب وجدان پس از خيانت، دست كشيدن از اين عمل است و اگرچه اين كار، مي تواند بسيار دشوار باشد اما مفيدترين راهكار است.

رابطه را بازسازي كنيد:

بازسازي رابطه پس از خيانت، ممكن است كاري غير ممكن به نظر برسد و ممكن است واقعاً نيز اين گونه باشد اما اگر بتوانيد با موفقيت اين كار را انجام دهيد بهترين فرصت براي رهايي از احساس گناه پس خيانت را خواهيد داشت.

فكر كنيد كه در حال انجام يك پروژه هستيد و در اواسط آن اشتباهي انجام مي دهيد كه باعث مي شود همه پروژه به مشكل بخورد اما در نهايت مي توانيد آن را جبران كرده و پروژه را موفقيت آميز انجام دهيد. اين همان اتفاقي است كه مي تواند در ازدواج رخ دهد وقتي خيانت كرده ايد. شما مي توانيد اشتباهات خود را مديريت كرده و رابطه با همسرتان را بهبود ببخشيد. تصور كنيد چقدر خوب است اگر در روابط خود محكم، ايمن و خوشحال باشيد.

 

راه هاي غلبه بر احساس گناه پس از خيانت

بپذيريد كه شما انسان هستيد:

مسئله اي كه همه فراموش مي كنيم اين است كه ما همه انسان هستيم و ممكن است گاهي اوقات اشتباه كنيم. ما با اين فكر بزرگ شده ايم كه خاص و متفاوت هستيم و مي توانيم كارهايي را انجام دهيم كه ديگران نمي توانند. اين فكر تا حدودي ممكن است واقعيت داشته باشد زيرا افراد با يكديگر متفاوت هستند اما حقيقت اين است كه همه ما فقط انسان بوده و ممكن است اشتباه كنيم. افرادي كه خيانت مي كنند اغلب كساني هستند كه از زندگي زناشويي خود راضي نيستند و به احتمال زياد نسبت به ديگران، با مشكلات بيشتري در زندگي شخصي و روابط مواجه هستند. آن ها احساس خوبي نسبت به خود نداشته و يا در تلاش هستند كه در زندگي با همسر خود، شادي و رضايت را پيدا كنند.

اين وضعيت، براي افراد بسيار دشوار و دردناك است و اگر شما هم در اين شرايط قرار گرفته ايد لازم است خود را كمي آرام كرده و بفهميد شما هم يك انسان هستيد كه اشتباه مي كند، بنابراين، بخشش خود يك نكته كليدي براي رسيدن به آرامش است. شما فردي هستيد كه در تلاشيد تا با ناامني و عدم رضايت در زندگي خود مقابله كنيد تا بتوانيد از اين وضعيت جان به در ببريد. برخي افراد در اين شرابط به شدت الكل مي نوشند، برخي خيلي غذا مي خورند و برخي به رانندگي هاي خطرناك و سريع روي مي آورند و برخي افراد ممكن است اقدام به خيانت كنند.

همه تقصيرات به گردن شما نيست:

ممكن است اين احساس را داشته باشيد كه چون خيانت كرده ايد پس مقصر شما هستيد. شما با فردي ديگر ملاقات كرده ايد، با آن شخص ارتباط برقرار كرده ايد و حتي رابطه جنسي با او داشته ايد اما لازم است بدانيد كه اين كار را در خلاء انجام نداده ايد. افرادي كه خيانت مي كنند، اغلب كساني هستند كه در رابطه عاطفي خود عميقاً احساس نارضايتي دارند. روابط از دو نفر تشكيل شده است و زماني كه به رابطه آسيب مي رسد هر دو نفر مسئول هستند. شايد همسر شما تمام وقت كار مي كند و شما تنها شده ايد يا شايد همسرتان از شما فاصله گرفته و با شما صحبت نمي كند و احساس مي كنيد هر چقدر تلاش مي كنيد نمي توانيد رابطه خود را بهبود ببخشيد.

 اكثر مردم قصد خيانت ندارند و اين اتفاق زماني مي افتد كه آن ها به شدت آسيب پذيرند. همه خيانت ها زماني اتفاق مي افتند كه رابطه ها به شدت آسيب ديده اند و زوجين از پس ترميم آن برنيامده اند. بنابراين لازم است درك كنيد كه در خيانت همه تقصيرات به گردن شما نيست و اين فهم كمك مي كند احساس گناه پس از خيانت در شما كاهش پيدا كند.

سخن پاياني:

آسيب‌هاي خيانت بنيان خانواده را متزلزل مي‌كند و بر تمام اعضاي آن تأثير مي‌گذارد. زماني كه خيانت اتفاق مي‌افتد روابط بين خانواده‌هاي زن و مرد هم خدشه‌دار مي‌شود. در اين زمينه لازم است براي پيشگيري از مشكلات بيشتر و حل اختلافات از مشاوره خانواده بهره‌مند شويد. مشاوره خانواده با بررسي جزئيات خيانت و روابط خانواده‌ها راه‌هاي حل مسئله را به شما ارائه مي‌دهد. پس اگر لازم دانستيد مي توانيد در مورد “احساس گناه بعد از خيانت” با مشاوران مركز الو مشاوره در ارتباط باشيد. ساير مطالب پيشنهادي:

 علت اصلي طلاق در بين زوج هاي ايراني چيست؟
دلايل و نشانه هاي خيانت زنان متاهل
آيا طلاق عاطفي درمان دارد؟ چطور همه چيز را از نو بسازيم؟
با چه كساني نبايد ازدواج كرد؟

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"احساس گناه بعد از خيانت"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

 

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:احساس گناه بعد از خيانت

معرفي قرص هاي ضد استرس و اضطراب-دروغ گفتن | دلايل دروغگويي و راهكارهاي تشخيص و درمان آن-تصميم گيري چيست | راهكارهاي افزايش مهارت و قدرت تصميم گيري-مهارت نه گفتن | جرات و قدرت نه گفتن را چطور بدست بياوريم؟-حقايق شگفت انگيز درباره ي تماس چشمي-دلايل و علت بروز لكنت زبان در كودكان و بزرگسالان و درمان آن-احساس چيست | انواع احساس در روانشناسي-چند نكته طلايي جهت افزايش انگيزه درس خواندن-اختلال يادگيري يا LD چيست؟-قرص ضد خواب – مواد غذايي و دارويي ضد خواب-حمله پانيك چيست؟علائم و آسيب هاي بلوغ زودرس در دختران و پسران



برچسب: مشاوره روانشناسي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۵۳:۳۴ توسط:zahra موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :