zahra65 zahra65 .

zahra65

اثرات مرگ والدين بر كودكان و راه هاي كمك كردن به آنان

هنگام مرگ والدين با كودك چگونه رفتار كنيم؟

كودك
در زمينه تاثيرات كوتاه مدت مرگ والدين نشان مي دهد بين مرگ والدين وبروز اختلالات رواني در كودك ،چند هفته پس از مرگ والدين رابطه ي شديد هست. در تحقيقاتي نشان داده شده واكنش فوري كودكان به مرگ عزيزان عبارتند از: اضطراب شديد، گريه و بداخلاقي، وابستگي شديد، مشكلات مرتبط با جدايي، افزايش پرخاشگري، كابوس و مشكلات خواب، ترس ازمصدوميت، مشكلات مرتبط با توالت رفتن، بي اشتهايي بي قراري، از دست دادن تمركز حواس و مشكلات يادگيري.
كودكان تا قبل از دبستان، مرگ را قابل برگشت مي دانند و در مراسم سوگواري هم احساس نمي كنند والد فوت شده ديگر برنمي گردد، ولي به تدريج متوجه مي شوند مرگ جزئي از زندگي است و بايد آن را پذيرفت. بايد تعريف ساده اي از مرگ براي او داشته باشيم مثلا بگوييم پدر يا مادر فوت شده ديگر قادر به انجام كاري نيست و از اين بابت خيلي متاسفيم ولي كاري از دستمان برنمي آيد. سعي كنيم از اسطوره سازي غلط بپرهيزيم و وقايع پيش آمده را عيني و در حد فهم كودك توضيح دهيم زيرا با تعريف زياد مجبوريم به سوال هايي پاسخ دهيم كه خودمان اطلاع درستي از آن ها نداريم و  كودك را گيج و نگران مي كنيم.

برخوردهاي غلط بزرگ ترها با كودكان

پنهان كاري يا حرف نزدن در مورد مرگ:

اين موضوع باعث مي‌شود كنار آمدن و پذيرش براي كودك دشوارتر شود. كودكان نياز دارند در مورد موضوع صحبت كنند يا احساسشان را بروز دهند. آن‌ها بايد با واقعيت مواجه شوند و حس كنند احساسشان توسط اطرافيان درك و پذيرفته مي‌شود.

در انتظار نگه داشتن كودك:

كودك را در انتظار نگه نداريد. نگوييد بابا يا مامان به سفر دوري رفته يا قرار است كادويي برايت بفرستد. در اين حالت مجبور مي شويد هميشه نقش بازي كنيد و با اين كار با دو مشكل روبرو مي شويد، يكي غم از دست دادن عزيز و ديگري صادق نبودن با كودك.

صحبت از بهشت و جهنم:

گاهي براي تسلي كودك مي گوييم فرد درگذشته به بهشت رفته و جايش بهتر از ماست. اين مي تواند در آينده ميل به خودكشي را در كودك بيشتر كند. جمله اي مثل خدا آدم هاي خوب را پيش خودش مي برد نيز باعث مي شود كودك تصور كند كساني كه زنده اند، آدم هاي بدي هستند. تا حد امكان از دادن اطلاعاتي كه براي كودك قابل فهم نيستند، بپرهيزيد.

غم و اندوه كودك را بيشتر نكنيد:

فهرست كردن مشكلات بعد از مرگ والدين براي كودك بر غم و اندوه او مي‌افزايد. با كودك درد و دل نكنيد. او توانايي شناختي و ادراكي پاييني دارد و در بسياري موارد خود را مقصر مي‌داند. برخي افراد گمان مي‌كنند با بيان مشكلات زندگي كودك را مسئوليت پذير بار مي‌آورند و از شيطنت‌هاي او جلوگيري مي‌كنند. در صورتي كه بيان مشكلاتي كه مناسب سن كودكان نيست منجر به ناراحتي و گاه بروز افسردگي در آن‌ها مي‌شود. ممكن است ديگر خواسته‌ها و احتياجات خود را بيان نكند چرا كه به خيال خود نمي‌خواهد ديگران را به زحمت بياندازد و يا مشكلات ديگري ايجاد كند.

مسئوليت دادن به كودك:

اگر كودك فرزند اول خانواده است، نبايد مسئوليت سنگيني به او سپرده شود مثلا وقتي پدر خانواده فوت مي كند نبايد به فرزند پسرش بگوييد تو مرد خانه هستي. با اين مسئوليت، بار هيجاني زيادي به كودك تحميل مي شود.

دوركردن كودك از مراسم سوگواري:

اجازه دهيد كودك در مراسم سوگواري شركت كند و احساساتش را بروز دهد. درباره اتفاق رخ داده با او صحبت كنيد. كودك مانند بزرگ ترها بايد مراسم را از نزديك ببيند و حتي ناراحتي اش را ابراز كند. كودكان زير ۹-۸ سال نبايد در مراسم خاكسپاري شركت كنند ولي در سنين بالاتر مي توانند در مراسم حضور داشته باشند، حتي در صورتي كه ظاهر تغيير نكرده باشد، مي توانند متوفي را ببينند.

پاك كردن خاطرات متوفي:

در مراحل بحراني تصميم نگيريد. عوض كردن خانه يا از بين بردن وسايل فرد درگذشته، به صورت عقده اي در كودك درمي آيند و در آينده آثار خود را نشان مي دهند. بعد از پايان مراسم سوگواري يك شيء كوچك مثل عكس يا ساعت متوفي را به عنوان نماد و يادبود به كودك بدهيد.

واكنش هاي احتمالي كودكان در هنگام مرگ واليدين

خشم:

كودك ممكن است از والدين خود عصباني باشد چون، به او نگفته بودند متوفي بيمار بوده.ممكن است از خودشان عصباني باشند چون، آرزو مي كردند متوفي بميرد، به عيادتش نرفته بودند و نتوانسته بودند با او خداحافظي كنند، نتوانسته اند مانع مرگش شوند و… ممكن است از متوفي عصباني باشند چون، مراقب خودش نبوده، آن ها را تنها گذاشته و…

احساس گناه:

وقتي مرگ براي كسي رخ مي دهد، عده زيادي احساس گناه مي كنند.ممكن است اين احساس ناشي از خشم آن ها باشد. البته نبايدهاي زيادي احساس گناه را ايجاد مي كنند، نبايد تنهايش مي گذاشتم، نبايد مي گذاشتم رانندگي كند، نبايد بيمارستان را ترك مي كردم و…

احساس مسئوليت:

احساس خشم و مسئوليت شانه به شانه هم حركت مي كنند.ممكن است آن ها چيزي شنيده باشند و آن را جدي گرفته باشند. از آنجا كه خدا را به عنوان پاداش دهنده و مجازات كننده مي شناسند ممكن است تصور كنند خدا با مرگ متوفي آن ها را به دليل رفتار اشتباهشان مجازات كرده و.. اگر كودك خودش را در مرگ متوفي مسئول مي داند بايد به او كمك كرد تا بفهمد اشتباه مي كند. اگر كودك واقعا در مرگ متوفي مسئول بوده بايد براي كمك به او به روان شناس مراجعه كرد.

كمك به كنار آمدن كودك با مرگ والدين

نوع برخورد مراقبين و اطرافيان تاثير بسيار زيادي در كنار آمدن كودك با سوگ دارد. بهتر است براي كمك به كودك براي پشت سر گذاشتن تجربه سوگ روش‌هاي زير را داشته باشيد:

  • احساسات كودك را بپذيريد و با او همدلي كنيد. با در آغوش گرفتن و توجه كافي داشتن به او نشان دهيد حمايتگر او هستيد و او را درك مي‌كنيد. كودك را ترغيب كنيد هيجاناتش را برونريزي كند. گريه و حرف زدن در مورد احساسات در صورت توان براي او لازم است.
  • با روش‌هايي مثل نقاشي كشيدن، نمايش‌هاي عروسكي، كتاب داستان‌هاي مصور به كودك كمك كنيد هيجانات خود را از اين واقعه بروز دهد.
  • براي مرور خاطرات با كودك همراه باشيد. اجازه دهيد كودك عكس‌هاي والد از دست رفته را ببيند. خاطراتي كه با او داشته را مرور كند يا براي ديگران تعريف كند.
  • او را هر از گاهي به زيارت والد فوت شده ببريد. همچنين مي‌توانيد كودك را در مكان‌هايي كه والد حضور داشته همراهي كنيد. يادگاري‌هايي از والد فوت شده مثل عكس يا وسايل او را در اختيارش قرار دهيد. به اين ترتيب به كودك فرصت مي‌دهيد نزديكي اش را با والد حفظ كند.
  • در مورد مرگ والد به او اطلاع درست و عيني بدهيد. از پنهان كردن موضوع يا اطلاعات مبهم دادن خودداري كنيد. سعي كنيد بنابر سطح درك كودك موضوع را برايش روشن كنيد.

چنانچه در مورد “اثرات مرگ والدين بر كودكان و راه هاي كمك كردن به آنان” سوالاتي برايتان پيش آمد كه نياز به دريافت مشاوره در اين زمينه داشتيد مي توانيد با كارشناسان مركز الو مشاوره تماس گرفته و راهنمايي هاي لازم را دريافت نماييد. ساير مطالب روانشناسي مرتبط:

با سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟
۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان
مشاوره فرزند پروري صحيح
تشويق كودك به كتابخواني

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"اثرات مرگ والدين بر كودكان و راه هاي كمك كردن به آنان"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

 

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:اثرات مرگ والدين بر كودكان و راه هاي كمك كردن به آنان

آموزش كنترل خشم در كودكان -  نقش خانواده در آموزش هاي صحيح جنسي به كودكان-نحوه برخورد با بددهني و فحاشي در كودكان - درمان دروغگويي در كودكان - انواع كودك آزاري و علل آن - عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن -مشاوره فرزند پروري صحيح-خودارضايي در كودكان-مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان-اسكيزوفرني در كودكان-چگونه نقاشي كودكان را تفسير كنيم؟-۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان-علائم افسردگي در كودكان و درمان آنبا سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟-تشويق كودك به كتابخواني-نحوه برخورد با كابوس كودكان-عملكرد تحصيلي كودكان بيش فعال-روانشناسي كودك و اهميت آن-آثار طلاق بر فرزندان چيست؟ مشكلات بچه هاي طلاق-۱۴ نشانه بسيار مهم اوتيسم كودكان-


برچسب: مشاوره كودك،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ تير ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۹:۳۸ توسط:zahra موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :