zahra65 zahra65 .

zahra65

اثرات سيگار كشيدن در بارداري و نحوه اثر آن بر جنين

حقيقتي درباره سيگار كشيدن در دوران بارداري

متاسفانه بسياري از مادران، با آگاهي از خطرات واضح و شناخته شده ناشي از كشيدن سيگار در باردراي و اثرات آن بر جنين، باز هم در اين دوران سيگار را كنار نمي‌گذارند. حدود ۱۰ درصد از مادران گزارش داده‌اند كه در سه ماهه آخر بارداري همچنان سيگار مي‌كشيدند. توجه كنيد كه تنها راه قطعي براي اجتناب از عوارض سيگار كشيدن در دوران حاملگي، ترك كامل آن است. اجتناب از سيگار و دود آن حتي بعد از زايمان نيز اهميت دارد. اثرات منفي دود سيگار بر نوزاد و شير مادر را جدي گرفته و براي حفظ سلامت هردويتان، سبك زندگي خود را تغيير دهيد.

عوارض كلي سيگار كشيدن در دوران بارداري براي مادر و نوزاد

زايمان زودرس:

زايمان زودرس همراه با وزن كم، هنگام تولد مي توان به اين واقعيت اشاره كرد كه نيكوتين و مونوكسيد كربن با هم كاري مي كنند تا ميزان اكسيژن رسيده به نوزاد كاهش يابد. نيكوتين با محدود كردن عروق خوني در بدن مادر، از جمله آن دسته كه در بند ناف است، اكسيژن را از بين مي برد.
كمي شبيه به مجبور كردن كودك به نفس كشيدن از طريق يك ني باريك است. بدتر از آن، گلبول هاي قرمز خون كه وظيفه حمل اكسيژن را دارند، به جاي اكسيژن مولكول هاي مونوكسيد كربن را انتخاب ميكنند. ناگهان، اين ني باريك حتي به اندازه اكسيژن جا ندارد.

سقط جنين و مرده زايي:

از دست دادن ناگهاني جنين در هر مرحله‌ بارداري يك اتفاق بسيار غم انگيز است. سقط جنين معمولا در ۳ ماهه اول بارداري رخ مي‌دهد، اما در مواردي حتي در ۲۰ هفتگي نيز اتفاق مي‌افتد. 

جنين پيش رحمي و كمبود اكسيژن:

جفت به صورت طبيعي، به سمت بالاي رحم رشد مي‌كند و اين مسئله باعث آزاد بودن گردنه رحم مي‌شود. سيگار كشيدن باعث مي‌شود كه جفت در قسمت پاييني باقي مانده و قسمتي از دهانه رحم يا تمام آن را مسدود كند. در اين صورت ممكن است رحم پاره شود و باعث خونريزي شديد و محروم شدن جنين از اكسيژن و مواد مغذي گردد.

رشد كم جنين:

مصرف سيگار در دوران بارداري خطر بسياري از ناهنجاري ها را در نوزاد افزايش مي دهد. زنان در دوران بارداري بايد سيگار را ترك كنند زيرا با اين كار سلامت خود و كودكشان را به خطر مي اندازند زيرا سيگار كشيدن علت اوليه بروز عوارض جانبي در نوزادان است. سيگار علاوه بر ضرربه سلامت مادر موجب رشد نكردن كودك مي شود و بر روي توده وزني و قد نوزادان پسر تاثير مي گذارد به طوري كه طي تحقيات پسراني كه قد كوتاه داشتند داراي مادران سيگاري بوده اند.

بارداري خارج از رحم:

نيكوتين، مي‌تواند باعث انقباض لوله‌هاي فالوپي شود. ممكن است اين انقباض از انتقال جنين به رحم جلوگيري كرده و باعث حاملگي خارج از رحم شود. 

منقبض شدن جفت:

جفت، شاهراه حيات جنين است كه در دوران بارداري شكل مي‌گيرد تا اكسيژن و مواد مغذي را به جنين برساند. سيگار كشيدن، باعث انقباض يا پارگي جفت شده و با خونريزي همراه مي‌شود. در اين صورت سلامت مادر و جنين به خطر افتاد و حتي ممكن است منجر به مرگ آن‌ها بشود.

تاثير دود غير مستقيم سيگار در دوران بارداري

دود دست دوم يا دود محيطي، بسيار خطرناك‌تر از مصرف سيگار توسط خود فرد است. اين دود تركيبي از سوختن دخانيات و بازدم دود شخص مصرف كننده بوده و به دليل مضرتر بودن اين دود تاثير جدي بر سلامت مادر و جنين مي‌گذارد. از عوارض استنشاق دود دست دوم مي‌توان به احتمال سقط جنين، مرده زايي، وزن كم نوزاد، بارداري خارج رحم و سندروم مرگ ناگهاني نوزاد اشاره كرد. از طرف ديگر ممكن است نوزاد به بيمارهايي همچون آلرژي، آسم، عفونت ريه و عفونت گوش مبتلا شود.

راهكارهاي ترك سيگار در دوره بارداري

  • سعي كنيد از افراد سيگاري دوري كرده و خانه خود را از سيگار خالي كنيد.
  • سيگار، فندك و هر نوع آتش زن‌هاي ديگر را مخفي كرده و آن‌ها را از جلوي چشم خود دور كنيد.
  • نوشيدني‌هاي كافئين دار ميل شما را به كشيدن سيگار افزايش مي‌دهد. مصرف قهوه را در طول روز كمتر كنيد.
  • به هيچ وجه الكل مصرف نكنيد؛ چرا كه هم براي جنين خطر داشته و هم ميل شما را به كشيدن سيگار افزايش مي‌دهد.
  • عادات سيگار كشيدن خود را تغيير دهيد. مثلا اگر به كشيدن سيگار در حين رانندگي عادت كرده‌ايد آن را با گوش دادن به موسيقي و همخواني با آن جايگزين كنيد.
  • از موقعيت‌هايي كه در آن بيشتر سيگار مي‌كشيد، خودداري كرده  و از شرايط وسوسه انگيز دوري كنيد.
  • در صورت نياز جدي به سيگار، از آدامس‌هاي نيكوتين دار و ترجيحا بدون قند استفاده كنيد.
  • با مادراني كه مشكل مشابه دارند يا عوارض سيگار كشيدن در بارداري را بر فرزندشان تجربه كردند، ارتباط داشته باشيد.
  • فعاليت خود را افزايش دهيد تا ذهنتان از وسوسه سيگار كشيدن خالي شود. مثلا ورزش‌ها و فعاليت‌هاي سبكي همچون پياده روي انجام دهيد يا كتاب بخوانيد. اين فعاليت‌ها به تجربه دوره بارداري سالم كمك مي‌كند.

پس از ترك سيگار بدن چه تغييري مي‌كند؟

مزاياي ترك سيگار، چند روز پس از ترك خود را نشان داده و ضربان قلب نوزاد دلبندتان به حالت عادي بر خواهد گشت و احتمال بروز مشكلات تنفسي براي او كاهش مي‌يابد. ممكن است پس از چند روز، علائم ترك سيگار خود را نشان دهد، سرفه، عدم تمركز، تحريك پذيري و سردرد برخي از آن ها هستند، اما تمام اين علائم موقتي بوده و پس از دو هفته از بين مي‌روند. توجه داشته باشيد كه بروز علائم در اين مدت ممكن است كمي شديد باشد.

به خاطر داشته باشيد كه تحمل پيامدهاي ترك سيگار، بسيار آسان‌تر از تحمل مشكلاتي است كه سيگار كشيدن در بارداري بر زندگي شما و نوزادتان وارد خواهد كرد. مشاوره كودك مي‌تواند اطلاعات بيشتري در مورد سلامت كودك در اختيارتان قرار دهيد. مي توانيد براي دريافت پاسخ سوالات خود در مورد “اثرات سيگار كشيدن در بارداري و نحوه اثر آن بر جنين” بامشاوران برتر مركز الو مشاوره در تماس باشيد. ساير مطالب پيشنهادي:

بي اشتهايي بارداري
استرس دوران بارداري چيست؟ و چطور مي توان آن را كنترل كرد؟
فوائد رابطه جنسي و راه هايي براي جذاب تر شدن رابطه زناشويي
رابطه جنسي در دوران بارداري

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"اثرات سيگار كشيدن در بارداري و نحوه اثر آن بر جنين"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

 

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:اثرات سيگار كشيدن در بارداري و نحوه اثر آن بر جنين

استرس دوران بارداري چيست؟ و چطور مي توان آن را كنترل كرد؟-نشانه‌هاي اختلال دوقطبي، دلايل و روش‌هاي درمان آن-هنردرماني چيست و چه فوايدي براي سلامت روان دارد؟-شخصت شناسي و روانشناسي شخصيت با رنگ ها-تلـه هـاي افسـردگي را بشناسيـد-علائم معده درد عصبي و ۱۰ روش فوق العاده براي درمان آن-آموزش قانون جذب در ۷ مرحله و در كمترين زمان-معرفي قرص هاي ضد استرس و اضطراب-دروغ گفتن | دلايل دروغگويي و راهكارهاي تشخيص و درمان آن-تصميم گيري چيست | راهكارهاي افزايش مهارت و قدرت تصميم گيري-مهارت نه گفتن | جرات و قدرت نه گفتن را چطور بدست بياوريم؟-حقايق شگفت انگيز درباره ي تماس چشمي-دلايل و علت بروز لكنت زبان در كودكان و بزرگسالان و درمان آن-احساس چيست | انواع احساس در روانشناسي-چند نكته طلايي جهت افزايش انگيزه درس خواندن-اختلال يادگيري يا LD چيست؟-قرص ضد خواب – مواد غذايي و دارويي ضد خواب-حمله پانيك چيست؟علائم و آسيب هاي بلوغ زودرس در دختران و پسران


برچسب: مشاوره خانواده،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۵۰:۵۶ توسط:zahra موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :